lördag 7 januari 2012

Panamakanalen

"ser ut som Göta kanal, är ju ingen skillnad", var min första kommentar. När det var dags för slussning undrade Fredrik "Ser det här ut som en båt som skulle kunna komma i Sjötorp?"... Hm, kanske inte...! Jisses vilket fartyg!
Tåg håller fartygen på plats i kanalen!

För 8 dollar fick vi se en slussning, kolla in en film om kanalen samt inträde till muséet!
Snabbfakta om kanalen:
* 1880 började tankarna om en kanal, för att korta fraktvägen, utforma sig hos fransmännen
* 1903 blev Panama självständigt från Colombia, mycket tack vare USA. USA tackade sig själva genom att se till att bygga och äga kanalen under flera årtionden.
* Kanalen blev färdig 1914
* På 70talet fördes förhandlingar (Torrijos-Carter) om kanalen, och man beslutade att den skulle övergå till panameeiskt ägande milennieskiftet.
* Kanalen är 8 mil lång och sträcker sig från Panama City (Stillahavssidan) till Colon (Karibiska sidan/Atlanten).
* Sjön Gatun, 26 möh, mitt på kanalen, möjliggör slussningen.
* Mer än 1 miljon fartyg har passerat sedan den byggdes. Stora skepp kommer dagtid, mindre skepp passerar nattetid.
* Finns tre slussar längs vägen
* Kanalen ger jobb åt nästan 10 000 människor. Dessa jobb är några av de mest högavlönade vanliga arbetare kan ha i Panama.
* Kanalen är nu under utbyggnad. De nya slussarna kommer bli 55 m breda och 427 m långa och kan alltså slussa ännu större skepp! "Nya" kanalen invigs 2014.
* Och viktigast av allt.... mellan kanalens städer för in- och utlopp, går årligen ett ultralopp, 7,5 mil långt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar